Barn är unika, utifrån sina alldeles egna förmågor och erfarenheter, upplevelser och levnadsvillkor.
I vårt arbete träffar vi alltför många barn som har erfarit sådant som inget barn i världen (och inte heller en vuxen) ska behöva erfara. Att prata med barnen och hjälpa de i bearbetningsprocessen är något vi gör dagligen.
Vi vill gärna dela med oss en hjälpmedel som vi använder flitigt och som vi ser att barnen uppskattar!
Grunden i våra samtal är alltid att de ska vara så naturliga som möjligt, aldrig påtvingade. Det ska alltid vara barnen som bestämmer i vilken riktning ett samtal förs. Vi som vuxna har ett ansvar att aldrig tränga oss på. Vi tar det vi erbjuds helt enkelt.
På bilderna kan ni se exempel på de olika korten som bland annat presenterar olika känslor. Dessa tycker vi är ett oerhört hjälpsamt verktyg i samtalen med barnen, då det hjälper de att sätta ord på sina känslor även när orden inte riktigt finns till.
Det som vi vill flagga för är att varje enskilt barn är unikt, utifrån sina egna förmågor, erfarenheter, upplevelser och levnadsvillkor.
Samtalets förutsättningar påverkas också av barnets idéer om samtalet, hur det tror att andra viktiga personer ser på samtalet, men också hur det mår just nu.
Mot den bakgrunden är det viktigt att inför samtalet skapa sig en kunskap om och förståelse för det enskilda barnet.